Bild
Nästa artikel
Tunnan – del 1

Tunnan – del 1

Hampus Krusell

Projektbeskrivningen var omöjlig att värja sig emot. Ett fantasieggande bygge bortom den förväntade. Hampus Krusell med brorsan Henrik kommer att bygga något som inte setts tidigare. Det gillar vi!

Hampus Krusell i Sölvesborg har tidernas läckraste garage. Ett gammalt bageri med rödvitrutigt klinkersgolv. Här bakas hårdgräddade roddar – men sedan ett par månader tillbaka: en kandidat till den ärofyllda titeln Årets Kustomizer. En moped! Årets Kustomizer är tävlingen  som en gång för alla bevisar att kreativitet inte kräver stora motorer med massor av cylindrar. Med en liten Sandelco-snurra på 50 kubik kan man komma hur långt som helst.

Hampus tar brorsan Henrik till sin hjälp. Det kan behövas. Byggförslaget som Hampus skickade in innebär en hel del garagetimmar. Och många problem ska lösas längs vägen.

Bröderna tänker sig en folkhemsdoftande mopedversion av J29 Flygande tunnan, fast i salt Bonnevilletappning! En ärlig, lågflygande rakt-fram-moppe med inspiration från svenskt flygvapen.
– Största inspirationskällan är annars Burt Monroes Indian, både stilen och grejen att hitta egna lösningar, säger Hampus.

 Utgångspunkt är en Puch Magnum crossram. Men särskilt mycket blir det inte kvar från den. Det mesta byggs från scratch.
– Kommer även bli tvåväxlad extern växellåda med koppling och kick. Riktig moppe har kick.. inte trampor. Det blir liggande körställning med fotreglage långt bak och ett smalt, smalt styre.

Själva karossen byggs på en bockad och böjd stålram. Här går bröderna en helt egen väg.
– Vi klär skelettet med juteväv som efter fältmålning behandlas med epoxi som genomskinlig hård yta. Inslag av både trä och aluminium kommer att förekomma. 

Underbar programförklaring. Och man har kommit en bit på väg. Här och nu ser vi startpunkten. I bageriet.
 
Tunnan – del 1
Tunnan – del 1
Tunnan – del 1
Tunnan – del 1

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.