Bild
Nästa artikel
Fartränder från start!
Fartränder från start!
Men vi backar bandet lite ... först några välplacerade träskivor som "skott" i karossen.
Men vi backar bandet lite ... först några välplacerade träskivor som "skott" i karossen.
Fler tunna rör. Och Tunnan får form – och liv!
Fler tunna rör. Och Tunnan får form – och liv!

Tunnan – del 7

Hampus Krusell

Den stora dagen är här då vi alla ska få svar på frågan vi ställer oss titt som tätt. Hur bygger man en kaross till en moped?

När Hampus Krusell från Sölvesborg skickade in sitt tävlingsförslag till Moped trodde vi givetvis att karossen skulle knackas fram  i ... tja .. aluminium. Eller vanlig stålplåt.

Det har ju blivit något av en national(elit)sport det här med att framställa karosser i metall. Andelen engelska hjul har aldrig varit så hög i detta land som i vår tid. Vilket är trösterikt. Människor arbetar med sina händer!

Men icke. Bröderna Hampus och Henrik Krusell hade en helt annan idé – som innefattade juteväv!

Fast det börjar med en omgång tunna rör och bomullsduk. Inte utan att det känns som det före detta bageriet plötsligt blir en liten flygindustri.

– Det här med att ha en kaross på en moped var en briljant men väldigt dum idé. Men skam den som ger sig, menar Hampus.

Projektets karossfas var början på ett rent h-e om man får tro byggarna. 

Men vem har någonsin påstått att det skulle vara lätta att bygga flygplansmopeder?



 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.