Bild
Nästa artikelFrån vapensmedjan
Publicerad 24 juni 2015
Kraftkällan
Utprovad i Tekniska Högskolans köldrum. Provkörd 8,5 timme dagligen, 1 500 mil utan annat än sotning och vanlig service. När Novolettemotorn äntligen släpptes var den klar.
Sedan 1903 hade Husqvarna Vapen AB tillverkat motorcyklar. Under 1930-talet kom man att skörda stora racingframgångar vilket gjorde fabriken välkänd och respekterad. Men det var robusta fortskaffningsmedel som utgjorde själva affärsidén. Tunga maskiner, ofta utrustade med sidvagn, fyrtaktsmotorer på uppåt tusen kubik. Det mesta tillverkades inom fabriken. Efterkrigstiden innebar ökad efterfrågan på små smidiga bruksfordon. Nu var det lättviktsmotorcyklar med puttriga 120 kubiks tvåtaktsmotorer som gällde. Husqvarnas konstruktörer visade sig behärska också denna motorprincip, vilket senare ledde vidare till en lång rad VM-vinster inom motocross.
När mopedlagen infördes i juli 1952 fanns konstigt nog ingen egen mopedmotor färdig. Novolette som var Husqvarnas allra första mopedmodell hade istället motorer från tyska RMW, Rex Motoren Werke. Denna första version av Novolette hade smala 26-tumshjul och liknade mest en damcykel. Och ändå lyckades Husqvarna Novolette, likväl som huvudkonkurrenterna Monarped och Autoped bli till begrepp som nästan varenda människa kände till och hyllade. Sent 1954 kom nästa uppdatering. ”Sveriges modernaste moped” kallade Husqvarna nya Novolette vars ram nu var av centralrörstyp. Men ännu viktigare, motorn var Husqvarnas egen konstruktion. Liksom tidigare låg cylindervolymen på 40 cm3 och effekten på 0,8 hk vid 4 100 rpm.
Cylindern var numera av gjutjärn medan bakhjulets remdrift, den enda växeln och trampstarten behållits. När farten var tillräckligt hög vred föraren en aning på gashandtaget, kulkopplingen gick i ingrepp och kompressionen stretade emot för en sekund tills motorn tände. 1955 sänktes kompressionen från 6,5:1 till 5,75:1 medan slaglängden ökades från 35 mm till 39 mm. Cylinderdiametern stannade på 38 mm medan volymen ökade till 44 cm3. Fortfarande 0,8 hk men vid 4 000 rpm. m
När mopedlagen infördes i juli 1952 fanns konstigt nog ingen egen mopedmotor färdig. Novolette som var Husqvarnas allra första mopedmodell hade istället motorer från tyska RMW, Rex Motoren Werke. Denna första version av Novolette hade smala 26-tumshjul och liknade mest en damcykel. Och ändå lyckades Husqvarna Novolette, likväl som huvudkonkurrenterna Monarped och Autoped bli till begrepp som nästan varenda människa kände till och hyllade. Sent 1954 kom nästa uppdatering. ”Sveriges modernaste moped” kallade Husqvarna nya Novolette vars ram nu var av centralrörstyp. Men ännu viktigare, motorn var Husqvarnas egen konstruktion. Liksom tidigare låg cylindervolymen på 40 cm3 och effekten på 0,8 hk vid 4 100 rpm.
Cylindern var numera av gjutjärn medan bakhjulets remdrift, den enda växeln och trampstarten behållits. När farten var tillräckligt hög vred föraren en aning på gashandtaget, kulkopplingen gick i ingrepp och kompressionen stretade emot för en sekund tills motorn tände. 1955 sänktes kompressionen från 6,5:1 till 5,75:1 medan slaglängden ökades från 35 mm till 39 mm. Cylinderdiametern stannade på 38 mm medan volymen ökade till 44 cm3. Fortfarande 0,8 hk men vid 4 000 rpm. m
Tyst och lättkörd
Dåtidens testförare var imponerade av Novolettemotorn: ”Strålande motor med fantastisk acceleration och god styrka i backarna. Choke av biltyp. Enhandsmanövreringen gör den till en av de mest lättkörda mopederna. Starkt men ganska behagligt motorljud. Tyst gång tack vare kilremsdrift som även skonar motorn”.
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera