Apollo Motorette
Denna moped fick jag av min farfar 1975 när han inte längre skulle köra moped. Han hade använt den i många år och när han blev pensionär bestämde han sig för att sälja den. Med nyrenoverad motor trodde han det skulle gå lätt men de killar som kom och kollade på den runt år 1975 ville inte ge mycket för den.
En 19 år gammal moped med trampor var väl inte speciellt attraktivt då kan jag tänka mig. Då var jag endast 5 år gammal. Mopeden placerades i hans garderob i lägenheten uppe i Stockholm.
1981 avled min farfar och då var mina föräldrar uppe och tömde lägenheten.
Mopeden kom hem och stod hemma i garaget orörd till hösten 1984 då jag och några klasskamrater tog fram den och startade upp den och körde lite hemma i gatan, givetvis utan hjälm för någon sådan hade ingen av oss!
1987 fyllde min syster 15 år och då fick hon också köra lite med den hemomkring. 1989 var den senast igång då vi transporterade ner mopeden till vår sommarstuga och där blev den stående i 22 år orörd. Dessa åren var inte bra för mopedens skick då viss kondens kommer in i boden på nätterna och en del ytrost kom tyvärr, både på kromdetaljerna och på det lackerade.
Renoveringen startade våren 2011 då den kom hem till mig i Staffanstorp. Allt särades och har rengjorts efter hand.
Ramen är blästrad och grundmålad av blästerfirman samt slutlackerad av billackerare i färgen MG 059.30.
Kromdetaljerna sändes i väg till Kromteknik för en rejäl och fin omkromning. Visst, det kostar men många av delarna är svåra att få tag i bra skick tyvärr.
Wicked Paint i Bräkne-Hoby har lackerat tanken och sidoplåtarna samt gjort arbetet med dekalerna så de blev lackerade som original.
Första provturen gjorde jag den 23 maj 2012 hemma i gatan i Staffanstorp och efter vissa mindre justeringar gick mopeden fint igen. Den är nu MHRF-försäkrad och kommer att även fortsättningsvis att leva ett lugnt liv, en och annan motorträff dyker säkert upp.
Motorn är en Zundapp 255 med tillverkningsår 1957 med nya lager och kolv från senast 1975.
Jag har länge vetat om att en Apollo är ovanlig och att vissa modeller är mer ovanliga än andra. Det gör det hela ännu roligare samtidigt som jag har en ganska lång historia bakom också.
Ekra om hjulen och eventuellt kroma om naven återstår för att återställa allt i nyskick.