Testi Weekend Cross -64
Då slår jag ihopa en liten story ikväll om min senaste 50 kubikare.
Surfade runt på nätet i början av året (2021) och snava in i en annons på en minimoped i Italien. Den röda minin var inte av något intresse som han hade ute på annons utan det var mer något lila bekant i bakrunden jag fastnade för. En Testi Weekend Cross
Jag skrev direkt med lite hjälp av Google translate och han berättade att det var farfars gamla moped som ställdes undan i slutet på 70 talet då den helt plötsligt slutade driva och inga växlar gick i.
Han hade köpt den 23/4 1964 enligt tillhörande registreringshäftet .
Efter en del prat så blev det affär.
Mopeden kom hem till mig i slutet av april efter många förseningar pga covid.
Den var mycket välbevarad enligt min mening , mätaren stod på 965 mil , fram och bakdäck var fortfarande original och lacken var lite solblekt men helt okej för att kunna få upp glans igen. Även det sista skattemärket från 1977 satt på plats.
Började direkt felsökning med växlarna och det var nästan lite pinsamt när jag tog av tändnings kåpan och ut kommer framdrevs muttern och framdrevet hänger utanför axeln.
På med allt som det ska va och vips , det fungerade fint igen med växlarna.
Kollade gnistan , den va blå och fin.
Kompen i motorn va bra.
Plockade av tanken och startade en fullständig rengöring då den inte va allt för vacker invändigt samt lukten av blaskig soppa från 77.
Efter 3 dagar hade den fått smaka på både småsten , bensin , varmt vatten med YES och citronsyra.
Resultatet blev kanon.
På med tank , sadel och nya slangar igen. Och såklart bort med tigrarna på sidokåporna och dit med rätt dekaler.
Nu var det äntligen dags för sanningens ögonblick. Jag tänkte att det är inte lönt att hålla på att kicka en massa när den inte varit igång på 40 år så jag springer lite. Kom inte 7 meter innan den puttrade igång och drog med mig på en tur runt kvarteret.
Vilken trevlig gång i motorn , vilken skön moped att köra och fasen va kul att den startade så lätt.
Kommentarer
Ball moppe.