Easy Rider Monarped
Detta är en Monarped som fanns i min son Robins ägo ca 2000 till 2004 och som vi hade som projekt tillsammans när han var i femtonårsåldern.
Mopeden hittades av honom hos en kompis bakom en lada i byn Junkboda strax norr om Bygdeå i Västerbotten.
Min son fick den av ägaren som hade byggt om den under slutet av sextiotalet. Den hade byggts om i nån form av bobberstuk. Kanske efter att ägaren sett Easy Rider. Vem vet? Mopeden hade sedan efter en tid sedan glömts bort bakom ladan.
Den var i ett bedrövligt skick. Tyvärr finns inga bilder men när han kom hem med den så började vi planera en renovering till den stil den hade som ombyggd. Den var lackerad - eller målad med svart ram, orange tank och bakskärm. Dessutom var den "klarlackad" med nån sorts fernissa eller linolja! Lite häftigt kanske men inte något vi ville behålla. Mossa och lavar trivdes i fernissan... Den enorma sissybar som satt på definierade själva känslan och skulle självklart finnas kvar..
NSU motorn (som vi inte vet om den var original) var bortom räddning och vi köpte en HVA flintamotor med trampor. Självklart skulle vi ha trampor! Om jag minns rätt köpte vi den av vår bekant P-O Åberg i Sörfors. Inte helt obekant i moppekretsar.
Vi samlade och tillverkade fler delar som behövdes och hjälptes åt att sätta ihop den. Det blev ett lite slankare framhjul från en cykelkärra (ASEA Brandredskap) och en lämplig sadel som kanske också köptes av P-O Åberg. Vi lackerade den röd och svart för att få lite mer kontraster. En ASEA cykellampa sattes fram och ett baklyse tillverkades av en röd lins från en gammal brandlarmscentral vilket tillsammans med en stump rostfritt rör gav lite silverpilsstuk på baklyset. Den gamla ljuddämparen med sitt mikroskopiska utloppsrör fick hänga med även om den inte bidrog till topprestanda. Men uppsvängd skulle den vara så kröken modifierades. Vi blev väldigt nöjda med resultatet och Robin körde lite smått med mopeden. Den var lite trimmad och uppfyllde väl inte helt lagkraven med belysning mm så Robin körde mest med sin Dakota -70 som vi renoverade ungefär samtidigt.
Nån gång 2003 - 2004 såldes mopeden genom en annons för att finansiera andra projekt. Så dess vidare öden vet vi inget om. Finns den kvar? Är den ombyggs igen? Någon som vet?
Mopedintresset finns kvar. Så även Robins Dakota -70 som nu ca 20 år senare åter genomgår en översyn för att återställas till original specifikationer. Jag själv håller på med en Crescent E-Type 1975 som jag siktar på att återställa i originalskick. Vi har dessutom ett par busprojekt på gång. E-Type med Gileramotor samt en Monza 4Speed som inte heller blir original....
Återkommer säkert med mer.