Att ta bort luft strypningen är trimning och ju snabbare du kör ju mindre marginaler har du om det skulle hända något upp till 100km/h sedan blir det minus marginaler.
Ta m:c kortet och köp en färdig motorcykel istället. Det blir billigare så och så håller grejerna bättre.
På eu moped riejun enduron har jag 72% livslängd genom att köra omkring pluggat t.ex
En 5hkr,s eu moped har bara 50% livslängd och en 1hkr,s nationell moped har 90% livslängd t.ex .
En 125:a på 15hkr har över 100% livslängd om den körs defensivt i trafiken t.ex .
Det beror på att den är byggd för ändamålet.
Att köras i 90-130 km/h som mest I trafiken.
Allt är avsevärt grövre och tyngre på en äkta 125:a än en moped/ eu moped t.ex .
Eu riejun väger 85kg torrvikt t.ex och tjänstevikt 99kg och toppfyller man tanken med 7 liter bensin blir vikten cirka 100kg i vikt exakt .
En eu moped väger mer än en nationell moped t.o.m i torrvikt t.ex p.g av att allt är grövre och tyngre på den + att eu moped riejun är hårdare pluggad än en
Nationell moped. Fler pluggningar helt enkelt.
125:or brukar ha avgasplugg för att t.ex inte gå 165km/h I topp hastighet I trafiken. ( 2-takt).