Bild
Nästa artikelBastarden
Publicerad 23 juni 2015
Kraftkällan
Visst är det en klassisk Puch på kudden – fast iklädd rustning. En elaking med på tok för stor cylinder och ett topplock från Västtyskland.
Puch MS 50 L, introducerad 1955 och prisad för stor pålitlighet och god åkkomfort, följdes snart av modeller som VS 50 L samt DS 50 K. Kalenderbitaren mötte utmaningen i att skilja på mängden av nya siffer- och bokstavskombinationer. 1962 kläcktes idén hos importören Lundbolagen att döpa modellfloran efter utvalda amerikanska stater och se, nu kunde alla med någorlunda utvecklat mopedintresse skilja versionerna åt. Bortsett från skotermodellerna Mexico och Alabama delade exempelvis de mer höghjuliga modellerna California, Arizona och Florida – trots variationer i utseende – på ram och flertalet allmänna detaljer. Florida som ärvt sina drag från förstlingen VS 50 L förblev ständig storsäljare liksom den sportigare Dakota som släpptes 1966. Puchmotorn som vid en första anblick verkade helt oförändrad genomgick också en ständig utveckling om än långsam. Tramporna försvann till 1961 och ersattes av en framåt-trampad kick. På motorns vänstra sida där den andra trampan tidigare suttit monterades en returfjäder.
Puchmotorn är en stabil pjäs som visat enorm motståndskraft mot yttre våld från generationer av brukare. Från 1968 kickas den igång bakåt och fram till 1975 hade höger motorkåpa ett litet gammaldags rundat utseende. Den avgörande förbättringen var att slopa cric-craclådan – eller hängpungen – med sin ålderstigna växelmekanism och utsatta placering under motorn. Puch har gått från tvåväxlad hand- till fotväxel och vidare mot treväxlat utförande.
Mexico bjöd på fyra växlar vilket även var vanligt i tillverkningslandet Österrike. 1976 blev den högra motorkåpan aningen kantigare. Ram och motornummer är alltid samma och genom de två första siffrorna avslöjas ursprungsmodellen. 90: Mexico, alltså fyrväxlad. 92-93: Dakota. Motorns blockhalvor bearbetades parvis i tillverkningen, att hitta matchande kåpor i fint skick börjar bli en bristvara. Det händer att det undre motorfästet slitits loss. Gemensam infästning i ramen ihop med fotpinnebryggan gör att vickande fotpinnar slutligen bryter sönder motorfästet.
Denna motor är Leif Källströms, Stenstorp. Att en Bing 21 ersatt snabeltolvan ser nog alla medan Zeta-cylindern på 74 kubik kräver ett mer tränat öga att urskilja. Topplocket säger du!? Kreidler. Trots att motorblocken från 1976 erbjuder en aning mer av förstärkande gjutgods runt cylinderfoten valde Leif den äldre typen. Läs snyggare. Denna motor går som ett svin, men efter att ha nupit tre gånger får den stå på hyllan. Svenska motorer har två lameller, de österrikiska tre. Så är också de österrikiska mopparna godkända för totalvikten 240 kg och är på uppåt 4 hk. Polerade insugningskanaler blev småningom standard, en åtgärd som kortade in accelerationssiffrorna 0-30 km/h en aning till dugliga 9,5 sekunder. Fast just denna motor klarar sprinten snabbare.
Två, tre- eller fyrväxlad: Samma motorblock. Fläktkyld eller en senare fartvindskyld: Samma motorblock. Sportmodell eller skotermodell: Samma motorblock. Samma. Fast olika.
Puchmotorn är en stabil pjäs som visat enorm motståndskraft mot yttre våld från generationer av brukare. Från 1968 kickas den igång bakåt och fram till 1975 hade höger motorkåpa ett litet gammaldags rundat utseende. Den avgörande förbättringen var att slopa cric-craclådan – eller hängpungen – med sin ålderstigna växelmekanism och utsatta placering under motorn. Puch har gått från tvåväxlad hand- till fotväxel och vidare mot treväxlat utförande.
Mexico bjöd på fyra växlar vilket även var vanligt i tillverkningslandet Österrike. 1976 blev den högra motorkåpan aningen kantigare. Ram och motornummer är alltid samma och genom de två första siffrorna avslöjas ursprungsmodellen. 90: Mexico, alltså fyrväxlad. 92-93: Dakota. Motorns blockhalvor bearbetades parvis i tillverkningen, att hitta matchande kåpor i fint skick börjar bli en bristvara. Det händer att det undre motorfästet slitits loss. Gemensam infästning i ramen ihop med fotpinnebryggan gör att vickande fotpinnar slutligen bryter sönder motorfästet.
Denna motor är Leif Källströms, Stenstorp. Att en Bing 21 ersatt snabeltolvan ser nog alla medan Zeta-cylindern på 74 kubik kräver ett mer tränat öga att urskilja. Topplocket säger du!? Kreidler. Trots att motorblocken från 1976 erbjuder en aning mer av förstärkande gjutgods runt cylinderfoten valde Leif den äldre typen. Läs snyggare. Denna motor går som ett svin, men efter att ha nupit tre gånger får den stå på hyllan. Svenska motorer har två lameller, de österrikiska tre. Så är också de österrikiska mopparna godkända för totalvikten 240 kg och är på uppåt 4 hk. Polerade insugningskanaler blev småningom standard, en åtgärd som kortade in accelerationssiffrorna 0-30 km/h en aning till dugliga 9,5 sekunder. Fast just denna motor klarar sprinten snabbare.
Två, tre- eller fyrväxlad: Samma motorblock. Fläktkyld eller en senare fartvindskyld: Samma motorblock. Sportmodell eller skotermodell: Samma motorblock. Samma. Fast olika.
Läs mer om:
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera